-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31932 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

آيا انسان همانطور كه در دنيا سير تكاملي را طي مي كنند در آخرت نيز همين سير رادارد يا خير ؟



در پاسخ به سؤال شما نكاتي را عرض مي كنيم . ضمن تذكر اين نكته كه اگر سطح تحصيلات وسن شما را مي دانستم مي توانستم مطابق اطلاعات شما توضيحاتي را تقديم كنم .

1- دروهله اول بايد ببينيم منظور شما از آخرت ، عالم برزخ را هم شامل مي شود يا نه. اگر عالم برزخ هم مد نظر شماست پاسخ آنستكه در عالم برزخ سير تكامل يقيناً وجود دارد و عمده ي آن نتيجه ((آثار ما تقدم و ما تاخر )) است اين اصطلاحي است كه از قرآن استخراج شده به اين معنا كه اگر مثلاً كسي مسجدي ساخت، حتي پس از مرگ او ، هر نماز گزاري كه د رآن مسجد ، نماز مي خواند در نامه عمل او هم ، خيري ثبت مي شود . يا اگر كسي فرزند صالحي تربيت كرد در نتيجه اعمال خير فرزند ،به والدين نيز خيري مي رسد دليل علمي توقف، حركت ، تبديل و تكامل را امام (ره) اينگونه مي فرمايند : ((وقتي صورت در آن عالم قرار گرفت ديگر حركت ندارد چون ماده ندارد تا ماده هست ، حركت است و چون ماده مرد ، حركت هم مي ميرد .

2- از آيات قرآن كريم بدست مي آيد كه قيامت صورت باطني اعمال ماست قرآن كريم مي فرمايد : در حقيقت كساني كه اموال يتيمان را به ستم مي خورند ، جز اين نيست كه آتش در شكم خود فرو مي برند و به زودي در آتش فروزان درآيند .2 و كساني كه آنچه را خداوند از كتاب نازل كرده ، پنهان مي دارند وبدان بهاي ناچيزي به دست ميآورندآنان جز آتش در شكمهاي خويشفرو نبرند 3. حضرت امام (ره) در اين باره بسيار سخن گفته اند از جمله : (( صورت بهشت و جهنم جسماني همان صورتاعمال و افعال حسنه و سيئه بني آدم است كه در آن عالم به آنها رجوع كنند4 به اين ترتيب در صحنه قيامت و پس از حساب و كتاب و سختيهاي قيامت و عذاب قبر ديگر امكان كسب فضيلت يا زدودن ، رذيلتي نيست و از اين حيث تكاملي وجود ندارد و آنچه بدست مي آيد نتيجه يا دقيقتر از آن ، تبلور اعمال ما در دنيا بوده است .

3- اهل دوزخ دو گونه اند آنها كه شقاوت ابدي نصيبشان مي شود و آنها كه جاويدان در آتش نيستند و اين بسته به اعمال آنها دردنياست ،بعضي از گناهان نظير شرك ، انسان را دچار شقاوت ابدي و خلود و جاودانگي در عذاب مي كنداما بقيه اهل دوزخ ، بعد از مدتي كه در دوزخ بودند پاك مي شوند.امام دراين باره نيز مي فرمايند : اگر به اين فشار ها وزحمت و ذلت و عذابهاي برزخي و قبري رفع كدورتهاينفساني شد درقيامت به سعادت رسدو...و اگر خداي نخواسته ريشه اخلاق ناپسند و ظلمات و كدورتهاي نفسانيه بكلي زايل نشد در اهوال و عذابهاي روز قيامت و مواقف پنجاه گانه آن واقع شود و درتحت فشارها و عذابهاي بيشتري واقع گردد تا بلكه امر به عذاب سخت جهنم منتهي نشود 5و وارد بهشت مي شوند كه مي توان اين را تكاملي براي آنان تصوركرد گرچه ، اگر دقيقتر بنگريم اين هم در واقع تكامل نيست بلكه به سبب خوبيهايي كه در دنيا كردهاند ، اينك لياقت حضور در بهشت را پيدا مي كنند پس هر چه هست در همين دنياست همانطور كه امام فرموده اند دستت از اين عالم كه مزرعه آخرت است اگر كوتاه شد ، ديگر كار گذشته است 6























منابع و مآخذ :

1. معاد از ديدگاه امام خميني (ره) ص 37

2.سوره نساء آيه 10

3.سوره بقره آيه 174

4.چهل حديث ص 362

5.معاد از ديدگاه امام خميني ، ص 374 و 375

6.چهل حديث ص 150

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.